Tuesday, February 7, 2012

Orang Asli Semenanjung vs Orang Asli Borneo


Aku sengaja memilih tajuk ni utk post kali ni. Aku original people from Borneo dan yang lagi detail g orang Sabah berketurunan Dusun. Aku xmalu mengaku bahawa aku ni mmg orang asli. xkisah...mmg aku org asli. Aku xmau menguraikan perbezaan orang asli semenanjung ni ngan org asli Borneo...aku xberminat utk melaga-lagakan bangsa saya sendiri ngan bangsa orang lain. Aku cinta keamanan la saudara-saudari, so maaflah kalau korg rasa tertipu dengan tajuk post saya kali ni. 

Sebenarnya, aku sangat kecewa ngan orang asli borneo ni. sebab apa? sebab ada sebabnya...aku kecewa bersebab tau. bukan sesuka hati aku jer nak rasa kecewa ngan dorg. Okay biarlah aku cerita ye...orang-orang asli dari borneo ni terutama pemuda ye...dtg kt semenanjung ni terutama kat KL dan Selangor ni. Kat bahagian damansara ni ada jer kampung orang asli...Desa Temuan. kat rawang ada..shah alam...pendek kata dekat gler ngan bandar besar malah dorg ni hidup btl2 d tgh bandar. yang aku xpuas hati ni, bila ada laki org asli dari borneo ni dtg kununnya mencari rezeki. ok...carilah rezeki. bila dah penat, kurg confident nak idup kt semenanjung ni...kena buang kerja sebab kerja xok...pemalas...nak idup senang jer dlm otak..mulalah nak guna cara mudah utk idup senang ckit kt semenanjung ni. dorg ni ye bukan main g pikat anak-anak sunti orang asli..xkisahlah gadis 2 cantik ke x...busuk ke x..gelap ke x..yang penting dorg ada sandaran utk hidup kt Semenanjung ni. ee ko xpyh ckp kt aku napa ko nak kawen sgt ngan org asli kt cni pun aku ble tau. sebab ko susah...sekurg2nya kalau ko kawen ngan dorg ko xpyh fikir sgt psl tempat ko tidur, tempat ko buang masa. kalau ko kawen ngan sejujurnya xkan adanya ko wat perangai mcm 2...xbertanggungjawab btl. 

Bila ko dh kawen..2pun ko kawen ko buntingkan dulu isteri ko 2. supaya dapat jer lari dr kena tanggung belanja kawen. yala nak kawen kena ada duit utk belanja kawen kn..tapi sebab ko sengkek ko buntingkan gf ko 2 n ibu bapa dorg pn xde pilihan lain selain kawenkan korg ngan menggunakan duit hasil pencarian ibu bapa dorg 2 kn. xcukup dari 2...ko pla dh kawen xnk cari kerja..nak dok dlm bilik jer. nk mkn isteri hntr mknan kt bilik...hebat btl ko mengalahkan raja pula. bini ko mengandung..jap g anak ko nak lahir..tapi ko xnk kerja n berusaha cri kerja. mcm na ko nk bela anak bini ko kalau ko punya perangai mengalahkan raja. pk  nk sedap jer tp nk susah xnk pula. menyampah betul ngan perangai korg ni. membusukkan nama orang negeri sendiri saja. saya malulah mcm ni perangai korg..perangai korg mcm menggambarkan semua laki kt borneo 2 xbertanggungjawab terhadap keluarga. 

Xcukup dari 2..semua kerja rumah..bg mkn anak semua isteri buat. yg ko tau pg melepak.mabuk2...pastu dh bosan ngan isteri cari pula org lain. pergh...btllah pepatah melayu habis madu sepah dibuang. ko sesuka hati saja buat mcm 2 kt isteri ko. ko tau nak senang saja. bila dh bosan n xseronok stay kt rumah bini ko.mulalah ko menyesal n nak ari perempuan yg g cantik n timbul pla keinginan ko nk balik forever kt tempat asal ko. kalau ko nk tinggalkan pun isteri ko...ko kena ingat ko ada anak. ko yg buat anak 2...darah daging ko 2. aduiyai...geram sgt ngan sikap mereka ni.

Aku tulis ni berdasarkan apa yang aku lihat...aku dengar dengan mata telinga aku sendiri. mcm na si ibu yg ditinggalkn suami dia yg xguna ni sebab pergi kt perempuan lain pastu balik g kt rumah mcm xde pape berlaku. tolonglah...dorg 2 mmg xde pendidikan..xsecantik minah2 ko tapi dorg still manusia yang bergelar wanita. tolonglah jangan nak melukai mereka..

Saya xmampu nak tolong mereka ngan duit  atau harta..tetapi saya akan sentiasa membawa mereka dalam doa saya supaya mereka terus hidup ngan penuh semangat. berjuang utk anak2 n sentiasa bersandar kepada Dia

No comments:

Post a Comment