Tuesday, July 31, 2012

geram, takut atau kasihan?

As everyone know, bulan ini ialah bulan puasa. Bagi yang beragama Islam saya mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa...jangan ponteng-ponteng. Bagi saya yang non Islam ini akan mengambil kesempatan sekali-sekala untuk join berpuasa. Masa study dulu memang akan try ikut kawan-kawan berpuasa. Memang seronok sebab join kawan-kawan bersahur lepas itu sangat menyeronokkan kalau berjaya menahan lapar dan haus dengan jayanya. Saya ingat lagi, join kawan-kawan puasa, masa itu kitaorang semua pergi KFC untuk berbuka puasalah..dapat saja order, tiba-tiba saya tak ingat langsung yang saya sedang puasa, masa itu dah jam 7.23pm dengan selambanya saya ambil fries and makan. Kawan-kawan hanya gelakkan saya. haha..what a sweat memory. 
Eeee..saya bukan nak cerita pasal experience join puasa ni. Okay okay..kita berbalik kepada tajuk post hari ini. Semua orang tahu, bila bulan puasa dah start, memang banyak bazaar Ramadan...ada yang jual nasi, jual mee, jual air, jual kuih dan macam-macam lagi. Orang ramai memang berpusu-pusu datang mengunjungi bazaar Ramadan tak terkecuali saya. saya ini memang kuat makan ini...lepas tu suka rambang mata lebih-lebih lagi bila pergi bazaar yang besar. Tapi saya ini jenis orang yang tak berani mencuba makanan baru, saya memang makan makanan yang saya dah biasa saja. percaya atau tak dulu masa kat Sabah, saya tak pernah makan Tom Yam..sekarang Tom Yam is my favourite menu. Ish..ish..ish..ke laut lagi saya ni...lari tajuk pula. okay okay...berbalik kepada tajuk asal kita. Bila ada bazaar Ramadan, selain peniaga, pengunjung, polis atau penguatkuasa siapakah yang ada kat sini lagi?? jawapannya ialah PENGEMIS!!.
Mana-mana tempat crowded saja..ada saja muka dorang ni muncul. Saya manusia yang berhati lembut ni memang sangat mudah tersentuh (ayat angkat bakul) bila melihat kekotoran mereka, kecacatan mereka dan keselekehan mereka. Kadang-kadang ada juga memberi dua tiga ringgit kepada dorang..itu pun sebab saya melihat betapa berkulatnya kaki dia atau dia ada anak kecil yang sedang tidur di ribanya. Nak dijadikan cerita semalam dekat bazaar..rasanya hampir 8 orang pengemis dekat situ. Alahai tengok pengemis itu mengoncang-goncangkan bekas duit sedekah dia yang transparent supaya orang ambil attention orang. Tengok bekas itu memang sikit saja duit dia ada...semua pun seringgit-seringgit dan duit syiling.
Saya pun berlalu pergi dan teringin pula tekak ni makan karipap akan, so belilah karipap 5 biji RM2. saya bayar dengan RM5, akak karipap itu pulangkan baki RM3. lepas tu, saya lalu depan seorang pengemis yang ada 3 orang anak di sisinya..satu dipangkunya, 2 org lagi di kiri dan kanannya. Didepan dia letak bekas duit..apabila melihat anak-anak yang sepatutnya dok bermain kat rumah, tengok hagemaru dekat TV ada kat tempat crowded ni dengan bising..baju dorg semua dah usang sangat. lepas tu anak-anak 2 berkudis. alahai saya sangat kasihan dengan mereka. pada masa yang sama saya rasa geram sebab ibu ini boleh bekerja mana-mana tempat yang halal..contoh kerja pelayan kat restoran ke. betul x? Memang geramlah sebenarnya...mana pergi suami dia, saudara mara dia. lepas itu, saya dermalah duit dua ringgit yang lama. tau x dia pulangkan duit tu balik kat saya...saya tanya napa? "ini luit wa xmau, ni luit palsu" (cakap tak fasih bahasa melayu)."napa pula tak nak, ini duit jugalah, duit lama ni. mak cik orang mana?" saya tanya. "wa orang kota bahru" dia jawap. "ooo yeke? kota bahru tu kat mana?" menguji dia. "sana johor" dia jawab. hahaha...penipu pandai erk. lepas itu saya berdiri dan blah...decide not giving any cash anymore. mak cik itu panggil saya supaya memberi. n then ckp kat dia "mak cik, lain kali nak menipu jgn salah...kota bahru 2 kat kelantan bkn johor." lepas 2 mak cik 2 cemikkan muka dia. merungut-rungut dan saya berlalu pergi. 
kasihan memang kasihan dengan dorang tapi takut juga sebab mereka menipu kita. lebih baik kita menderma dalam saluran yang betul lagi elok rasanya. Lagipun menurut beberapa blogger kebanyakan pengemis ni bkn warganegara Malaysia. 
kasihan memang kasihan tapi takutlah mereka akan senang sebab berjaya menipu duit kita dana kita juga berhak untuk geram dengan pengemis ini sebab mereka boleh menipu kita yang baik hati ini. 


 

1 comment:

  1. ye ke airen..tu la menipu siap bw anak ag..em em..tp skang mmg ramai kn pengemis..bek bg kalo dia cacat cacat..kalo sihat mls nk bg sbb taw dia larat nk keje..

    ReplyDelete