Monday, June 25, 2012

Perihal Datang Bulan

Saya perempuan normal...every normal girl 2 akan datang bulan every month. Sebelum datang bulan itu, ada berbagai-bagai ragam perempuan. Contoh; 
1. Makan..makan..makan..(saya selalu kena simptom ini, xboleh nak elakkan kan. sikit-sikit perut rasa kosong, menjerit-jerit nak minta di isi padahal baru saja kena isi sejam yang lalu.). Dah 2 bila makan xingat dunia, sepinggan 2 xcukup...kena ada 2 pinggan..kalau makan KFC, set snack plate 2 xcukup 2, kena amik dinner plate + fries + cheszy wegdes.haha
2. kurang makan atau tak ada selera makan (Bukan habit saya ni, kadang-kadang saja kena ragam mcm ni)
3. Mengidam--(jgn main-main, perempuan nak datang bulan ni, mcm org pregnant tau x...kununnya kalau xtertunai hasrat hati nak makan apa yg di idam 2, darah tak akan keluar). Saya selalu kena mcm ni, tiba-tiab rasa nak makan sgt..sgt..sgt..sgt makanan mcm KFC,MCD, siakap steam, bawal steam, tom yam seafood...tu la ni la...hehehe. Pernah sekali saya teringin sgt nak makan steamboat...tapi xdpt..mmg terliur la.)
4. Sensitif.(ni bkn saya)
5.Panas baran (kdg2 saja kena..hehe)
6. normal (kdg2 saya... tp yg normal ni bahaya utk saya)

nak dijadikan cerita, semalam saya datang bulan...syukur sebab 1st day period jatuh kepada weekend. tak adalah, terkerut-kerut menahan sakit masa kat office, dan yang paling penting saya selesa untuk bergolek2 atas lantai menahan sakit. hehe....kalau kat office tiba-tiba bergolek-golek atas lantai 2 bkn dh gila ke? hahah. Tapi sangkaanku meleset sama sekali, sakit sengugut saya tak pandai nak hilang hingga malam. selalunya bila dah makan ubat tahan sakit or ubat panadol menstrual warna pink 2 or activefast 2..saya akan tidur sekejap n bila bangun dah ok. tapi kali ini lain ckit...rasa sakit dia lain sgt2. 
asallah sakit dia mcm ni sekali kan, harapan esok nak sembuh tak tercapai, akhirnya hari ni saya MC.seawal jam 6 pagi saya dah bangun, saya langsung x boleh bergerak sebab kaki saya rasa sgt lenguh. perut pula sakit dia mcm ada org duduk kat atas saja..makan panadol..simpan ubat sapu losyen mustajab 2..pastu terlelap. tiba-tiba terbangun lagi dlm jam 7...nampaknya aku dh xlarat sgt, capai hand phone...tulis message. sent dkt HR and manager. pastu tahan..tahan...tidur lagi..
bangun lagi dlm jam 8 lbih..xboleh nak bangun...perut sgt2 sakit. jam 9 lbih 2 gagahkan diri mandi. pastu tunggu rambut kering...pastu turun perlahan-perlahan...org tegur saya sakit ye adik...angguk saja. malas nak bersuara. syukur ada klinik dekat kat cni, lintas jalan dah sampai...saya meluru masuk kt klinik 2...ramai org juga. terpaksa tunggu...dlm sejam baru kena panggil...syukur doctor dia perempuan...kalau x malulah saya. pastu dia cakap...saya bkn kena senguggut biasa...saya kena stomach cramp disebabkan stress.??? hahaha..saya balik2 menidakkan kata-kata doktor ni. saya cakap saya ok, xstress...seguggut saja ni. dia cakap, saya mmg stress..dia tekan tapak kaki saya...mmg sakit sangat kat kepala bila dia tekan. pastu dia cakap, adik relax..jgn byk stress...pastu dia bagi ubat. 
pastu saya balik rumh...oppss sebelum 2...masa menunggu td, ada 2 org pndan yg sedang berpelukan kat depan saya. hampir termuntah juga melihat mereka. teringin juga nak tanya, "korg pernah rasa x period pain?"

No comments:

Post a Comment