Monday, September 24, 2012

Anger Management

   

Hah nampak 2 gambar kartun Incredible Hulk. Hahaha...pasal marah2 ni mesti ingat kat Incredible Hulk, tak ada benda lain nak ingat selain Figure ni, maybe sebab dia marah saja dia jadi makhluk hijau dan badan berketul2 kot. Hodohnya bila marah kan? bak kata anak buah saya..."tak baik marah-marah, nanti jadi hijau, hodoh!" Urmm...kata-kata si anak buah yg 5 tahun tu jugalah saya ingat.
Syukur saya manusia yang sangat tak suka bila berada dalam keadaan marah...saya rasa keadaan saya bila tengah marah sangat-sangat teruk. Saya tak suka bila saya ada fikiran "Criminal mind"..walaupun tak melakukan tapi bila berfikir sedemikian rupa ada juga dosa tercalit dalam hidup kita. Mana tak ada dosanya, cth bila si kwn asyik dok hutang duit dengan kita dan tak pandai nak bayar, sapa tak geram sampai kita terfikir nak cari senapang gajah lepastu BANG! tembak kepala si kawan sampai berkecai. Dosa tak dosa, hakikatnya kita memang tak ada buat secara reality tapi fikiran kita yang berdosa sebab berfikiran sampai ke situ. Well fikiran manusia sangat bahaya...
Nak dijadikan cerita i have a friend..saya sangat rimas dengan dia sebab asyik dok call, message, inbox...pasal dia nak saya jadi guarantor loan kereta dia. Saya bukan tak kan tolong, masalahnya dia pun tak kukuh lagi, apa-apa hal kalau dia tak bayar aku ke yg kena bayar?? lawa muka (dia memang lawa pun..haha) nak suruh-suruh org bayar. Yang kelakarnya dia nak bagi downpayment 500 saja Saya pun tak faham. Tak cukup dia suruh saya jadi guarantor, dia suruh saya pula beli kereta untuk dia under nama saya. Wah sedapnya engkau kan. Kawan tetap kawan tapi bila benda-benda mcm ni ko boleh expect ke org tu takkan backstabbed u.Some more, saya ni akan org miskin, kerja pun kuli-kuli saja...bkn anak dato ke anak org kaya yang celik je nampak harta bertimbun. Lagipun saya ada hutang besar dengan PTPTN lagi. Bukan tak percaya dengan kawan sendiri tapi kena berhati-hati...lagipun memang terang lagi bersuluh dia muda lagi, kerja pun tak stabil. jangan nak amik kereta sebab nak bergaya saja ye. 
Memang mendidih jugalah darah saya semalam sebab benda ni, orang tak pandai faham atau pura-pura tak faham memang sangat membebankan otak. Tapi saya tak suka marah-marah ni, itulah pasal kena ada anger management dalam diri masing-masing. Kalau tak silap-silap ada yang bertarik rambut semalam. jangan ikut sangat marah tu..tp jangan sampai kena pijak-pijak pula. kita sama-sama pijak memijak boleh kot sebab ko sakit aku pun sakit juga. hahaha. Peace!  

No comments:

Post a Comment